Administration of the Autism Behavior Checklist: agreement between parents and professionals' observations in two intervention contexts

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dc.contributor.author Marteleto, Márcia Regina Fumagalli [UNIFESP]
dc.contributor.author Menezes, Camila Gioconda de Lima E [UNIFESP]
dc.contributor.author Tamanaha, Ana Carina [UNIFESP]
dc.contributor.author Chiari, Brasilia Maria [UNIFESP]
dc.contributor.author Perissinoto, Jacy [UNIFESP]
dc.date.accessioned 2015-06-14T13:38:42Z
dc.date.available 2015-06-14T13:38:42Z
dc.date.issued 2008-09-01
dc.identifier http://dx.doi.org/10.1590/S1516-44462008000300005
dc.identifier.citation Revista Brasileira de Psiquiatria. Associação Brasileira de Psiquiatria - ABP, v. 30, n. 3, p. 203-208, 2008.
dc.identifier.issn 1516-4446
dc.identifier.uri http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4541
dc.description.abstract OBJECTIVE: To determine the agreement between responses on the Autism Behavior Checklist by mothers and healthcare professionals. METHOD: Twenty-three mothers of children from the autism spectrum (DSM-IV-TR, 2002) were interviewed. The children were part of an educational program of the Autistic Friends Association-SP. The healthcare professionals in charge of the children at the institution filled out a questionnaire regarding the method for observing behavior. For comparison purposes, an additional 15 mothers of children from the autism spectrum were interviewed at the speech therapy clinic of Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), and the speech therapists responsible for the children filled out the questionnaire on the observation method. The Kappa index was employed to obtain the frequency of agreement between mothers and healthcare professionals' observations on the overall Autism Behavior Checklist, as well as its individual components. The Student's t-test was used to assess differences or similarities between the Kappa results. RESULTS: The agreement index was low for the total score, with a statistically significant difference between both groups (p < 0.001). Agreement was also low for each Autism Behavior Checklist components, but there was greater agreement in the group treated at the public service in the Language, Body and Use of Objects components (p < 0.001). CONCLUSION: There was disagreement between the observations in both intervention contexts, but agreement was better at the public service than at Autistic Friends Association. en
dc.description.abstract OBJETIVO: Verificar a concordância das respostas no Inventário de Comportamentos Autísticos de mães e de profissionais de crianças pertencentes ao espectro autístico. MÉTODO: Entrevistou-se 23 mães de crianças do Espectro Autístico (DSM-IV-TR, 2002) inseridas em programa educacional da Associação dos Amigos do Autista-SP. O profissional da instituição responsável pelas crianças preencheu o questionário sob forma de observação de comportamentos. Para comparação, entrevistou-se 15 mães de crianças do Espectro Autístico (DSM-IV-TR, 2002) do ambulatório de fonoaudiologia da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) e os fonoaudiólogos responsáveis pelas crianças preencheram o questionário sob forma de observação. Empregou-se o Kappa para obter a freqüência de concordância entre as observações das mães e do profissional no total e nas áreas do Inventário de Comportamentos Autísticos, e teste T-student para avaliar diferenças ou igualdades entre os resultados de Kappa. RESULTADOS: No escore total, o índice de concordância foi baixo, com diferença estatisticamente significante entre os dois grupos (p < 0,001). Para cada uma das subáreas do Inventário de Comportamentos Autísticos, o índice de concordância também foi baixo, mas teve maior concordância no grupo atendido no serviço público, nas áreas de Linguagem, Corpo e Uso de Objeto, e Relacionamento (p < 0,001). CONCLUSÃO: Houve discordância entre as observações nos dois contextos de intervenção; porém, no serviço público, a concordância foi melhor do que na Associação dos Amigos do Autista. pt
dc.format.extent 203-208
dc.language.iso eng
dc.publisher Associação Brasileira de Psiquiatria - ABP
dc.relation.ispartof Revista Brasileira de Psiquiatria
dc.rights Acesso aberto
dc.subject Autistic disorder en
dc.subject Behavior en
dc.subject Evaluation studies en
dc.subject Questionnaires en
dc.subject Reproducibility of results en
dc.subject Transtorno autístico pt
dc.subject Comportamento pt
dc.subject Estudos de avaliação pt
dc.subject Questionários pt
dc.subject Reprodutibilidade dos testes pt
dc.title Administration of the Autism Behavior Checklist: agreement between parents and professionals' observations in two intervention contexts en
dc.title.alternative Aplicação do Inventário de Comportamentos Autísticos: a concordância nas observações entre pais e profissionais em dois contextos de intervenção pt
dc.type Artigo
dc.contributor.institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Program of Human Communication Disorders
dc.description.affiliation Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Departament of Speech and Language Therapy
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Program of Human Communication Disorders
dc.description.affiliationUnifesp UNIFESP, Departament of Speech and Language Therapy
dc.identifier.file S1516-44462008000300005.pdf
dc.identifier.scielo S1516-44462008000300005
dc.identifier.doi 10.1590/S1516-44462008000300005
dc.description.source SciELO
dc.identifier.wos WOS:000259197000006



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