Revelando e compreendendo o relacionamento professor-aluno em Marketing

Revelando e compreendendo o relacionamento professor-aluno em Marketing

Alternative title Revealing and understanding professor-student relationship in Marketing
Author Ikeda, Ana Akemi Autor UNIFESP Google Scholar
Bacellar, Fátima Cristina Trindade Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
IBMEC/RJ
Abstract Teaching profession challenges are huge and plentiful bringing pressure came from many sources. The aim of this study, exploratory and qualitative, is to raise the perspective of Marketing professors regarding the way they face their students at different levels: undergraduate and graduated students. The method of data collection was individual in-depth interviews and the method for works conduction and data analysis was the grounded theory. The study concludes that those who teach to all levels tend to prefer master/doctoral students followed by students of college level. At the same time, there is a negative reaction to the way professor evaluations are made and presented to students, although the practice itself is approved by the interviewees. Finally, grounded from interviewees' reports, the implementation of Marketing philosophy and concepts into the classroom is suggested.

Os desafios do magistério são grandes e numerosos apresentando pressões com origens diversas. O objetivo do presente trabalho, de caráter exploratório e natureza qualitativa, é levantar a perspectiva de professores de Marketing em relação aos alunos de diferentes níveis: graduação e pós-graduação. Foram feitas entrevistas individuais em profundidade para a coleta de dados e utilizada a grounded theory para a condução do trabalho e análise dos dados. O estudo conclui que, para os professores que dão aulas em todos os níveis, observa-se uma tendência na preferência pelos alunos de mestrado/doutorado seguido pela graduação e uma reação em geral negativa em relação à forma como a avaliação dos professores é feita e apresentada aos alunos, ainda que como prática seja aprovada pelos entrevistados. Por fim, sugere-se, com base nos relatos dos entrevistados, a implementação da filosofia e dos conceitos de Marketing em sala de aula.
Keywords Marketing
Professors
Students
Learning
Grounded theory
Marketing
Professores
Alunos
Aprendizagem
Teoria fundamentada
Language Portuguese
Date 2008-01-01
Published in RAM. Revista de Administração Mackenzie. Universidade Presbiteriana Mackenzie, v. 9, n. 5, p. 137-154, 2008.
ISSN 1678-6971 (Sherpa/Romeo)
Publisher Universidade Presbiteriana Mackenzie
Extent 137-154
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1678-69712008000500007
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1678-69712008000500007 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/4135

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Name: S1678-69712008000500007.pdf
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Format: PDF
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