National examination of Brazilian residents and specialization trainees in radiology and diagnostic imaging: a tool for evaluating the qualifications of future radiologists

National examination of Brazilian residents and specialization trainees in radiology and diagnostic imaging: a tool for evaluating the qualifications of future radiologists

Título alternativo Prova Nacional dos Residentes e Especializandos em Radiologia e Diagnóstico por Imagem no Brasil: instrumento de avaliação da qualificação do futuro radiologista
Autor Moreira, Fernando Alves Google Scholar
Baptista, Luciana de Pádua Silva Google Scholar
Soares, Aldemir Humberto Google Scholar
Lederman, Henrique Manoel Autor UNIFESP Google Scholar
Ajzen, Sergio Aron Autor UNIFESP Google Scholar
Szejnfeld, Jacob Autor UNIFESP Google Scholar
Instituição Hospital Nove de Julho Department of Radiology
Hospital do Servidor Publico Estadual Department of Radiology
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Resumo PURPOSE: This is a study of performance based on an In-training Examination for Radiology and Diagnostic Imaging targeting residents (R) and specialization trainees (ST) in Radiology. The radiological training may differ between R and ST in some centers. The authors present their experience and thoughts regarding the first three years of application of the In-training Examination administered by The Brazilian College of Radiology. METHODS: Three hundred and eight-six tests were analyzed in 1999, 715 in 2000, and 731 in 2001. The yearly tests consisted of multiple-choice answers, some with interpretation of digital images, and were divided into 9 specialties: neurology, thorax, physics, pediatrics, digestive system, urinary system, musculoskeletal system, mammography, and gynecology-obstetrics. Each specialty was analyzed separately. The tests were given simultaneously in 12 Brazilian cities. The subspecialty scores of examinees at different stages of training were compared (1st, 2nd, and 3rd year residents and specialization trainees), by the Kruskal-Wallis test (P<0.001). RESULTS: The 1999 examination did not reveal any significant difference between the R and ST groups (P>0.05). Generally, in 2000 and 2001, R achieved higher scores than ST (P<0.001). The performance in physics was poor for both groups for the 3 years covered by the study. CONCLUSION: The performance of residents was better than that of the specialization trainees in the majority of the subspecialties, mainly in the last two years. The In-training Examination provides a system for evaluating future specialists and identifying the centers that need to revise their teaching methods and the regional differences in radiological training.

OBJETIVO: Estudo comparativo entre o desempenho dos residentes e especializandos em radiologia por meio da Prova Nacional dos Residentes e Especializandos em Radiologia e Diagnóstico por Imagem (PNRERADI), durante os três primeiros anos de sua aplicação. O ensino nos centros de formação em radiodiagnóstico pode diferir entre residentes e especializandos. MÉTODOS: Foram analisadas 386 provas em 1999, 715 em 2000 e 731 em 2001. As provas foram divididas em nove subespecialidades: neurologia, tórax, digestivo, física, pediatria, urinário, músculo-esquelético, mamografia e ginecologia-obstetrícia, cada uma delas avaliada separadamente, constando de testes de múltipla escolha, algumas com interpretação de imagens digitalizadas. As provas foram aplicadas simultaneamente em 12 cidades distribuídas no território nacional. As subespecialidades foram comparadas nos diversos níveis (residentes e especializandos de 1º, 2º e 3º anos) através do teste não-paramétrico de Kruskal-Wallis (p<0,001). RESULTADOS: Na prova de 1999 não foi observada diferença significativa entre residentes e especializandos na maioria das áreas. Em 2000 e 2001, no geral, os residentes apresentaram aproveitamento superior aos especializandos. O aproveitamento na área de física foi ruim para residentes e especializandos, durante esses três anos de aplicação da prova. CONCLUSÕES: O desempenho dos residentes em relação aos especializandos foi melhor na maioria das subespecialidades, principalmente nos dois últimos anos avaliados. A PNRERADI representa um meio de avaliação dos futuros especialistas, identificando os centros que necessitem de revisão do modelo de ensino, além de prover informação da diferença regional no treinamento da radiologia.
Palavra-chave Medical Education
Radiology and Diagnostic Imaging
Educação Médica
Radiologia e Diagnóstico por Imagem
Idioma Inglês
Data de publicação 2007-01-01
Publicado em Clinics. Faculdade de Medicina / USP, v. 62, n. 6, p. 691-698, 2007.
ISSN 1807-5932 (Sherpa/Romeo, fator de impacto)
Publicador Faculdade de Medicina / USP
Extensão 691-698
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S1807-59322007000600006
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
Web of Science WOS:000254321300006
SciELO S1807-59322007000600006 (estatísticas na SciELO)
Endereço permanente http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3473

Exibir registro completo




Arquivo

Nome: S1807-59322007000600006.pdf
Tamanho: 66.28KB
Formato: PDF
Descrição:
Abrir arquivo

Este item está nas seguintes coleções

Buscar


Navegar

Minha conta