Redução de danos do uso indevido de drogas no contexto da escola promotora de saúde

Redução de danos do uso indevido de drogas no contexto da escola promotora de saúde

Alternative title The drugs misuse related harm reduction in the health promoting schools
Author Moreira, Fernanda Gonçalves Autor UNIFESP Google Scholar
Silveira, Dartiu Xavier da Autor UNIFESP Google Scholar
Andreoli, Sergio Baxter Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Unisantos Departamento de Psiquiatria
Abstract The goal of this paper is to review the school-based drugs misuse prevention programs, and to establish a connection with the health promotion and health promoting school concepts, in an attempt to create a new proposal. There are several models of preventive intervention, but the results of its evaluations show little improvement. The most hopeful programs imply in giving up the restrict focus of prevention (of a specific disease) to adopt the health promotion concept. The application of the health promotion concept in the school environment resulted in the health promoting school concept, which can be defined as a school that has an organized set of policies, procedures, activities, and structures, designed to protect and promote the health and well-being of all school community members. The harm reduction proposal, as a prevention strategy, come together the health promoting school proposal, and in this way our proposal is a set of health promotion actions that includes: wider and progressive goals; breaking the manichaeism; inclusive actions; community partnerships including many sectors of society; youth autonomy; and the focus on the person in all its complexity, not only on the substance use or misuse. This proposal aims all students, regardless if they had or not already tried or they still are using any psychoactive substance.

Este trabalho tem por objetivo revisar os modelos de prevenção do uso indevido de drogas em ambiente escolar, relacionando-os aos conceitos de promoção de saúde e escola promotora de saúde, e propor um modelo de intervenção. Os modelos de intervenção são múltiplos, os resultados provenientes das avaliações de impacto são modestos. As abordagens preventivas mais promissoras ampliam o campo de intervenções para o ambiente físico e social, enfocando a saúde como um todo, aproximando-se do conceito de promoção de saúde. A aplicação deste no âmbito escolar resultou no conceito de escola promotora de saúde. Esta pode ser definida como a escola com políticas, procedimentos, atividades e estrutura que resultem na proteção e promoção à saúde e ao bem-estar de todos os membros da comunidade escolar. A proposta da redução de danos, pensada como estratégia de prevenção, converge para a da escola promotora de saúde, e neste sentido propomos ações de promoção de saúde pautadas por: objetivos amplos e escalonados; ruptura com o maniqueísmo; ações inclusivas; parcerias intersetoriais; incentivo à autonomia dos alunos; abordagem do indivíduo em toda a sua complexidade. Esta proposta amplia a abrangência da intervenção para todos os alunos, independentemente se estes já experimentaram, já fizeram ou fazem algum uso de substâncias psicoativas.
Keywords Education
Prevention
Harm reduction
Substance-related disorders
Health promoting school
Drogas
Educação
Prevenção
Redução de danos
Escola promotora de saúde
Language Portuguese
Date 2006-09-01
Published in Ciência & Saúde Coletiva. ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva, v. 11, n. 3, p. 807-816, 2006.
ISSN 1413-8123 (Sherpa/Romeo)
Publisher ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Extent 807-816
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232006000300028
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1413-81232006000300028 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/3244

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Name: S1413-81232006000300028.pdf
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Format: PDF
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