Os livros didáticos e o ensino para a saúde: o caso das drogas psicotrópicas

Os livros didáticos e o ensino para a saúde: o caso das drogas psicotrópicas

Alternative title Didactic books and teaching for health: the case of psychotropic drugs
Author Carlini, Beatriz Helena Autor UNIFESP Google Scholar
Rosemberg, Fúlvia Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
Fundação Carlos Chagas
Abstract Eighteen didactic books on Sciences/Biology, Civic and Moral Education and Brazilian Political and Social Studies, for primary and secondary schools, were analyzed, with a view to assessing the way in which the issue of psychotropic drug use is dealt with. The texts analyzed are structurally centered on the discussion of the harmful effects of drugs instead of discussing others topics (such as etiology, concepts, treatment, incidence and prevalence). The texts are characterized especially by the use of non-scientific language in which emotional appeal and an exceedingly exacerbated style are the rule. The drug user is described as being necessarily a moral, physical and psychological decadent. The results were discussed in the light of recent theories on the prevention of drug abuse.

Foram analisados 18 livros didáticos de primeiro e segundo graus, das disciplinas de Ciências/Biologia, Educação Moral e Cívica e Organização Social e Política do Brasil, em relação ao tratamento dado ao tema consumo de drogas psicotrópicas. A análise da estrutura dos textos evidenciou preocupação excessiva com a discussão dos efeitos (nocivos) das drogas em detrimento de outros tópicos como conceituação, causas que levam ao uso, incidência, tratamento ou prevenção. Os textos se caracterizaram por uma linguagem pouco científica, onde o apelo emocional e o estilo dramático são a tônica. O usuário de drogas foi retratado como sendo necessariamente um ser decadente moral, física e psicologicamente. Os resultados da análise são discutidos à luz de teorias recentes de prevenção ao abuso de drogas.
Keywords Textbooks
Psychotropic drugs
Health education
Livros de texto
Psicotrópicos
Educação em saúde
Language Portuguese
Date 1991-08-01
Published in Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 25, n. 4, p. 299-305, 1991.
ISSN 0034-8910 (Sherpa/Romeo)
Publisher Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo
Extent 299-305
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89101991000400009
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0034-89101991000400009 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/283

Show full item record




File

Name: S0034-89101991000400009.pdf
Size: 732.3Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account