A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório

A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório

Alternative title Adolescent's identity construction: an exploratory study
Author Schoen-ferreira, Teresa Helena Autor UNIFESP Google Scholar
Aznar-farias, Maria Autor UNIFESP Google Scholar
Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos Google Scholar
Institution Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Universidade de São Paulo (USP)
Abstract According to Erikson's psychosocial theory, the most important task during adolescence is identity construction. Based on this assertion, this study, undertaken with 25 high school students (15 to 17 years old), compared the Groningen Identity Development Scale (GIDS), a identity evolution scale, with the Youth Self-Report (YSR), a screening mental problems checklist. Most of the teenagers were on two initial identity phases: diffusion and foreclosure. A significant relationship between low commitment and behavior problems was also found.

De acordo com a teoria psicossocial de Erikson, a tarefa mais importante da adolescência é a construção da identidade. Partindo desse pressuposto, este estudo, abrangendo 25 estudantes (de 15 a 17 anos) de Ensino Médio, comparou empiricamente informações fornecidas pela GIDS - The Groningen Identity Development Scale (escala que avalia o desenvolvimento de identidade) e pelo YSR - Young Self Report (checklist auto-aplicável que rastreia problemas mentais). A maioria dos adolescentes encontrava-se nos estados iniciais no desenvolvimento da identidade: difusão e execução de identidade. Foi ainda observada uma relação significativa do ponto de vista estatístico entre baixo comprometimento e problemas de comportamento.
Keywords adolescence
identity
behavior problems
adolescência
identidade
problemas de comportamento
Language Portuguese
Date 2003-04-01
Published in Estudos de Psicologia (Natal). Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, v. 8, n. 1, p. 107-115, 2003.
ISSN 1413-294X (Sherpa/Romeo)
Publisher Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Extent 107-115
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2003000100012
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S1413-294X2003000100012 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1702

Show full item record




File

Name: S1413-294X2003000100012.pdf
Size: 230.5Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account