Assessment of a consultation-liaison psychiatry and psychology health care program

Assessment of a consultation-liaison psychiatry and psychology health care program

Título alternativo Avaliação do programa assistencial de um serviço de interconsulta psiquiátrica e psicológica
Autor Andreoli, Paola Ba Autor UNIFESP Google Scholar
Mari, Jair de Jesus Autor UNIFESP Google Scholar
Instituição Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Resumo OBJECTIVE: To investigate the relevance of subjective criteria adopted by a psychiatry and psychology consultation-liaison service, and their suitability in the evaluation of case registries and objective results. METHODS: Semi-structured interviews were conducted and all supervisors of the university hospital service were interviewed. Routinely collected case registries were also reviewed. Standardized assessment with content analysis for each category was carried out. RESULTS: The results showed distortions in the adopted service focus (doctor-patient relationship) and consultant requests. This focus is more on consulting physician-oriented interventions than on patients. DISCUSSION: Evaluation of the relevance of service criteria could help promoting quality assessment of the services provided, mainly when objective criteria have not yet been established to assure their suitability.

OBJETIVO: Investigar a pertinência dos critérios subjetivos adotados por um serviço de interconsulta psiquiátrica e psicológica e sua adequação na avaliação dos registros e resultados objetivos obtidos. MÉTODOS: Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com todos os supervisores do serviço estudado de um hospital universitário, e revisados os registros de caso coletados rotineiramente no serviço. Foi realizada avaliação formal por meio de análise de conteúdo para cada categoria. RESULTADOS: Os resultados mostram distorção entre o foco adotado pelo serviço (relação médico-paciente) e a demanda dos consultantes. Esse foco direciona para maior predomínio de intervenções direcionadas aos médicos consultantes do que aos pacientes. CONCLUSÃO: A avaliação da pertinência dos critérios adotados pelo serviço pode servir ao propósito de promover análise da qualidade do serviço prestado, principalmente em casos em que não se possuem ainda critérios objetivos que possam atestar sua adequação.
Palavra-chave Mental health services
Services evaluation
Quality of health care
Psychiatry
Psychology
Consultation-liaison
Serviços de saúde mental
Avaliação de serviços
Qualidade dos cuidados de saúde
Psiquiatria
Psicologia
Interconsulta
Idioma Inglês
Data de publicação 2002-04-01
Publicado em Revista de Saúde Pública. Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, v. 36, n. 2, p. 222-229, 2002.
ISSN 0034-8910 (Sherpa/Romeo)
Publicador Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo
Extensão 222-229
Fonte http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102002000200015
Direito de acesso Acesso aberto Open Access
Tipo Artigo
SciELO S0034-89102002000200015 (estatísticas na SciELO)
Endereço permanente http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1395

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Nome: S0034-89102002000200015.pdf
Tamanho: 84.08KB
Formato: PDF
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