Protocolo de preparo da criança pré-escolar para punção venosa, com utilização do brinquedo terapêutico

Protocolo de preparo da criança pré-escolar para punção venosa, com utilização do brinquedo terapêutico

Alternative title Protocol for the preparation of preschool children to venous puncture using therapeutic play
Protocolo de preparación de niños en edad preescolar para la punción venosa con utilización del juguete terapeutico
Author Martins, Maria do Rosário Google Scholar
Ribeiro, Circéa Amalia Autor UNIFESP Google Scholar
Borba, Regina Issuzu Hirooka de Autor UNIFESP Google Scholar
Ohara, Conceição Vieira da Silva Autor UNIFESP Google Scholar
Institution Hospital Universitário Regional de Maringá
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Abstract This exploratory - descriptive study aims at elaborating a protocol, using therapeutic play, for the preparation of preschool children to venous puncture and also at testing its efficiency and applicability. The children that attended the play session were more cooperative when they were punctured. They understood the need and technical aspects of this clinical procedure; manifested their feelings, elaborated familiar and hospital situations that resulted in a better relationship with the other children and the nursing team. Authors concluded that this protocol is feasible and useful and suggested that it should be incorporated in the nursing care plan to hospitalized children.

Este trabajo de tipo exploratorio descriptivo consiste en la elaboración de un protocolo utilizando el juguete terapéutico para preparar niños preescolares para la punción venosa y su aplicación en algunos niños, con el sentido de verificar su aplicabilidad. Los niños que fueron sometidos a la sesión del juguete, se tornaron más cooperativos durante la punción venosa; comprendieron la necesidad y la técnica de los procedimientos; exteriorizaron sentimientos; elaboraron situaciones familiares y hospitalarias y empezaron a relacionarse mejor con los otros niños y con el equipo de enfermería. Consideramos que éste protocolo es factible y util; sugerimos que el mismo pase a integrar el plan de atención de enfermería a los niños hospitalizados.

Este trabalho, do tipo exploratório descritivo, consiste na elaboração de um protocolo utilizando brinquedo terapêutico para preparar crianças pré-escolares que seriam submetidas à punção venosa, assim como testá-lo em algumas crianças para verificar sua aplicabilidade e eficiência. As crianças submetidas à sessão do brinquedo, tornaram-se mais cooperativas durante a punção venosa; compreenderam a necessidade e a técnica dos procedimentos; exteriorizaram sentimentos; elaboraram situações familiares e hospitalares, passando a relacionar-se melhor com as outras crianças e com a equipe de enfermagem. Consideramos que este protocolo é factível e útil; sugerimos que integre o plano de assistência de enfermagem a crianças hospitalizadas.
Keywords play and playthings
clinical procedures
pediatric nursing
jogos e brinquedos
procedimentos clínicos
enfermagem pediátrica
Language Portuguese
Date 2001-04-01
Published in Revista Latino-Americana de Enfermagem. Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo, v. 9, n. 2, p. 76-85, 2001.
ISSN 0104-1169 (Sherpa/Romeo)
Publisher Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Extent 76-85
Origin http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692001000200011
Access rights Open access Open Access
Type Article
SciELO ID S0104-11692001000200011 (statistics in SciELO)
URI http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/1145

Show full item record




File

Name: S0104-11692001000200011.pdf
Size: 281.2Kb
Format: PDF
Description:
Open file

This item appears in the following Collection(s)

Search


Browse

Statistics

My Account